Är du nyfiken?

Vi vill hjälpa alla matälskare att vara med i omställningen från engångs till flergångs, oavsett om du är en restaurang, butik eller konsument.

Här nedanför gör vi vårt bästa för att besvara de vanligaste frågorna vi får. Har du en fråga vi inte berör? Tveka inte att höra av dig till oss! 😊

För dig som konsument

Kostar det någonting?

Nej, för dig som konsument är tjänsten helt gratis förutsatt att du lämnar tillbaka våra flergångsbehållare inom 14 dagar. Om du inte lämnat tillbaka dom inom tidsfristen kommer du däremot att debiteras, och om du vill får du då behålla produkterna du betalar för.

Däremot, för att maximera miljönyttan, kommer det alltid vara möjligt att sätta tillbaka flergångsbehållarna i rotation så att de kan fortsätta ersätta nya engångsförpackningar.

Restaurangen som lånar ut Vytals återanvändbara take away-förpackningarna betalar en månatlig kostnad för att ta del av använda sig av Vytal. Inga inköpskostnader.

Vilken app ska jag som konsument ladda ner?

Konsumenter använder sig av Vytal-appen. Den heter Vytal och laddas ner antingen från Apple App Store eller Google Play Butik.

Varför registrerar jag mig med betalkort ifall tjänsten inte kostar någonting? 

Betalningsdetaljerna tjänar som en extra säkerhet eftersom vi lånar ut flergångsprodukterna utan pant, men även som en möjlig betalningmetod ifall du skulle gilla Vytalbehållaren och vill behålla den bortom tidsfristen på 14 dagar.

Varför inte pant?

Vytal är som ett bibliotek för återanvändbara mat- och dryckesbehållare, vilket i kontrast till pant innebär att konsumenterna inte betalar någonting extra vid tillfället då maten eller drycken handlas, utan endast ifall Vytalbehållaren inte returneras i tid. Vytals biblioteksmodell har hittills inneburit att över 99 % av de Vytalbehållarna återlämnas av konsumenterna som lånar dessa. Kan du tänka dig vilken miljövinst!?

Behöver jag rengöra take away-förpackningarna innan jag återlämnar dom? 

Vi ber dig vänligen att tömma behållarna på matavfall och skölja av dom före återlämning. Det spar mycket arbete hos Vytalrestaurangen.

Varje restaurang diskar förstås behållarna igen innan de på nytt lånas ut till en konsument, så du behöver inte vara orolig för att artikelns hygieniska status när du handlar take-away i en Vytalbehållare. 

Var kan jag återlämna de återanvändbara take away-förpackningarna?

Snart kommer du kunna lämna tillbaka dina lånade Vytalbehållare på vilket annat ställe som helst som själv erbjuder Vytalbehållare av samma sort.

Däremot är vi precis i uppstarten av att etablera Vytal i Sverige, så även om du just nu är lite mer begränsad i var du kan genomföra din återlämning så kan du alltid se vilka ställen som erbjuder Vytal och återlämning av våra behållare i Vytalappens kartfunktion.

Behöver jag låna och återlämna både botten och lock?

Ja, vårt system är anpassat för take-away och för att förhindra läckage och bibehålla matens temperatur så ska alltid en korrekt utcheckning och återlämning av Vytalprodukter innehålla både botten och lock.

För dig som driver restaurang

Hur ansluter jag mig och vad händer då?

Tillsammans med våra samarbetspartners i grossistledet förser vi er med återanvändbara produkter och inloggningsuppgifter till appen Vytal Partner som er personal laddar ner gratis på sin smartphone eller padda. Med Vytal Partner hanterar och överblickar ni er enhets lager och användning av flergångsartiklar.

Efter att vi anslutit din försäljningsenhet till Vytal Partner och skickat er ett startkit kan era gäster gratis låna förpackningar hos er med hjälp av den konsumentspecifika appen Vytal.

De laddar ner Vytal och registrerar sig med hjälp av sitt betalkort. Därefter kan de kan checka ut flergångsförpackningar via appen genom att skanna QR-koden på förpackningarnas lock. De lånar därefter produkterna gratis i 14 dagar och debiteras endast ifall de väljer att inte återlämna förpackningen inom tidsfristen.

Återlämning kan ske på Vytalanslutna försäljningsställen som själva serverar i de förpackningar som gästen lånat. Information om restauranger, kaféer, m.m. som är anslutna till Vytal och vilka förpackningar de använder sig av synliggörs på kartan i appen Vytal.

Vad kommer det att kosta för mig som restaurang?

För restauranger i Vytalsystemet utgår en månadskostnad som debiteras direkt från våra partners i grossistledet. Det minska månadspaketet hos t.ex. Pac Productions AB kostar 350 kr/månad och då ingår 20 artiklar, material för marknadsföring och utbildning, inloggningsuppgifter till Vytal Partner, m.m.

Vi sätter dig gärna i kontakt med rätt person om du hör av dig via formuläret här på hemsidan!

Varför har restauranger en egen app skiljd från användarappen?

Restauranger och butiker som är anslutna till Vytal använder sig primärt av en app som heter ”Vytal Partner”. Den ger våra partners möjligheten att bl.a. överblicka sitt Vytal-användande och har därutöver vissa andra funktioner såsom att vid behov beställa upphämtning eller påfyllning av Vytalprodukter.

Vem ansvarar för att Vytal-behållarna är hela och rena, och vad gör jag med trasiga behållare?​

De anslutna restaurangerna ansvarar att diska produkterna före användning. Bedömer du att en behållare från Vytal är trasig eller olämplig att servera i? I så fall uppmanar vi dig att kontakta oss på Vytal Sverige via partnerappen och rapportera defekta flergångsbehållare.​

​Vi vill inte att några av våra behållare går till vanlig återvinning, så vi ansvarar för att ordna med upphämtning av defekta Vytalprodukter hos våra partners.​

Hur rengörs Vytal-behållarna?

Vytalbehållarna kan diskas i vilken diskmaskin som helst, även med industriell diskutrustning. För optimala diskresultat ska avrinning förenklas. Med detta menas att behållarna placeras i disken med öppningen nedåt, medan locken gäller ska stå upprätt eller ligga med insidan nedåt. I vissa fall kan ”instängning” eller ”nedvägning” krävas för att produkterna inte ska flyga runt kraftigt inuti diskmaskinen.

Har du inte tillgång till egen disk eller är orolig för att det ska bli mycket disk? Vi kan erbjuda central disk mot en extra kostnad.

Går det att integrera Vytal-funktionerna i min egen förbeställningsapp (förbeställningsapp)?

Jajamen! Även om Vytal-apparna står tryggt på egna ben så kan systemintegrationer göras på flera olika nivåer, förutsatt att ni efterfrågar det. Full integration hade inneburit att era konsumenter kan göra Vytal-beställningar utan Vytal-appen, då trafiken istället går genom er egen app.

Kan jag sätta min logotyp på Vytal-produkterna?

Vi på Vytal förespråkar ett neutraliserat och öppet system som flera restauranger tar del av eftersom det innebär den bästa användarupplevelsen för konsumenter som kan låna och återlämna Vytalprodukter på flera olika restauranger. Det är också tack vare den här principen som vi har vår fantastiska retursats där över 99 % av flergångsbehållarna faktiskt återlämnas av konsumenterna som lånat dom.

Däremot avvisar vi inte dig som vill utnyttja Vytalsystemet med en ”unik” flergångsbehållare. Vårt system och vår app kan hantera dessa, men det innebär också att konsumenterna bara kan lämna tillbaka flergångsbehållaren till dig (eller andra ställen) som tillhandahåller den. Är du fortfarande intresserad? Läs mer om våra white label-lösningar här.

Hur lever jag upp till förordningskravet att marknadsföra lösningen och informera mina kunder om Vytals flergångssystem?

Vi tillhandahåller marknadsföringsmaterial med informationskravet som en del av vårt startkit då du anslutit dig till Vytal!

Peace logga

Vill du veta mer?

Arbetar du på en butik eller restaurang som är intresserad av att ansluta sig till Vytal? Eller är du en konsument som har frågor eller tips till oss?​

​Fyll i formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.

QR kod för att scanna produkter

Ladda hem appen

Ladda hem appen för att börja använda Vytal och se vilka restauranger som är anslutna.